Hvad er en fodbehandling?

Fodbehandlinger forebygger fodproblemer ved at tage dem i opløbet og forhindre dem i at opstå.

Hud- og negleproblemer der beskæres professionelt er fx længere tid om at blive gendannet, end hvis de fjernes ved hjælp af andre metoder.

Behandling af fodvorter og ligtorne hos statsautoriserede fodterapeuter forhindrer også, at patienten fejlbehandler sig selv med vortemidler og ligtorneplastre, som har risiko for at ætse huden.

Indlæg er med til at forebygge, at fejlstillinger i fødderne forplanter sig til smerter i andre dele af kroppen. Fodterapeuten spiller også en væsentlig rolle i opdagelsen af andre sygdomme, fordi fødderne kan vise tegn på sygdomme. Derfor er fodterapeuter ofte i tværfaglig interaktion med andre sundhedsprofessionelle. I nogle kommuner agerer fodterapeuter også som faglige sparringspartnere i forbindelse med borgernes behov for fodterapi.

Første skridt i en fodbehandling er en klinisk undersøgelse af foden, hvor fodterapeuten etablerer et billede af fodens hud- og negleproblemer, funktionsniveau, eventuelle fejlstillinger og patienten sygehistorie. Det indebærer en fodanalyse samt en dialog om fodsmerter eller smerter i resten af kroppen.

Hvis patienten har smerter, kan fodterapeuten anbefale en forundersøgelse til indlæg, som indebærer en dynamisk ganganalyse, hvor patientens gangfunktion vurderes ud fra et biomekanisk perspektiv.

Hudproblemer såsom hård hud, hælrevner og ligtorne beskæres med stor præcision med en skalpel eller en elektrisk beskærer. Samtidig undersøger fodterapeuten den bagvedliggende årsag til problemer, da de skal forebygges for ikke at genopstå. Det sker blandt andet ved at vejlede patienten i valg af mere fodvenligt fodtøj, brug af aflastende indlæg og bedre fodpleje.

Negleproblemer behandles ved at slibe, klippe og rense neglene i falsene. Behandlingen sluttes af med fodcreme, der bevarer hudens fugtighed og forebygger hård hud.

Patienten vejledes også i henhold til sygdomsrelaterede fodproblemer såsom diabetes, gigt eller psoriasis, som kræver en særlig form for opmærksomhed og pleje. Ødemer, nedsat kredsløb eller betændelsestilstande er fx også faktorer, der påvirker fødderne negativt. Kompressionsstrømper, gode råd, indlæg og laserterapi er nogle af de redskaber, som fodterapeuten behandler med.

Endelig kan fodterapeuten udstyre patienten med fodøvelser, som kan gøre fødderne mere smidige og afhjælpe fodsmerter. Dette kan også være supplement til et indlæg.