Gigt

Sygdommen rammer led, knogler, muskler og bindevæv, og der ses ofte deformationer til følge. Derfor kan personer med gigt opleve, at deres fødder forandrer sig. Det kan betyde, at de daglige aktiviteter bliver besværlige på grund af de smerter, der følger med gigten.

Indsigt i leddegigt

I Danmark er statsautoriserede fodterapeuter de eneste behandlere, der har en statsanerkendt uddannelse i at forbygge og behandle fodproblemer. Leddegigt er et af fokusområderne i uddannelsen.

Forbyg gigtsmerter

Leddegigt rammer især de små led i hænder og fødder. Andre former for gigt kan ramme de større led i kroppen – fx ankel, knæ og hofteled.

Alle gigtsygdomme er med risiko for smerter og synlige forandringer i led og sener. Vælger du at få dine fødder undersøgt og behandlet regelmæssigt hos en statsautoriserede fodterapeut, kan du forbygge og afhjælpe problemerne, inden de udvikler sig.

Særligt udsat

Når du har leddegigt, er det vigtigt, at du holder øje med dine fødder. Især fordi du har større risiko for at udvikle gigtknuder, knyster, skæve tæer og fejlstillinger.

Tager du hormonpræparater, er du særligt udsat, fordi din hud bliver tyndere, og du har lettere ved at få tryksår. Hormonerne kan nedsætte din evne til at hele sår, og du er mere udsat for infektioner.

Fodindlæg

Fodindlæg er særlig gode til at støtte fødderne og absorbere stød, fordi de giver dine fødder et skånsomt underlag. Din statsautoriseret fodterapeut tager udgangspunkt i en analyse af dine fødder og din gang, før dine fodindlæg opbygges. På den måde kan fodterapeuten sikre, at fodindlæggene dækker dine fødders behov.

Fødder med gigt forandrer sig med tiden, og du kan derfor opleve, at ellers fungerende fodindlæg ikke passer til dine fødder længere. Fodterapeuten kan ofte rette dem til, så de igen støtter optimalt.

Det bedste resultat af dine fodindlæg opnås, hvis du følger fodterapeutens råd om pleje, sko og fodgymnastik. En analyse af dine fødder kan vise, om du kan få gavn af et par håndsyede sko.

Gode råd

Dine sko skal være 7 mm længere end din fod, så du ikke støder imod kanten, når du går.

Vælg brede og høje skosnuder med en bøjelig sål.

Køb fodtøj med udtagelige såler og god højde, så der er plads til fodindlæg.

Vælg sko med regulerbare skoåbninger, som også har enten snører eller ankelrem.

Køb sko i naturmaterialer som læder, skind eller bomuld.

Få undersøgt, om du har brug for specielle indlæg eller små aflastninger.

Benyt sko med en lille åbning, så dine sko sidder godt fast på foden.

Køb dine sko om eftermiddagen, da fødderne hæver lidt i løbet af dagen.