7462 7030

      Plej dine fødder

      Plej dine fødder

      Skyl, tør og smør dine fødder hver dag – så kommer du langt. Følger du derudover de følgende ti råd, så gør du dine fødder en stor tjeneste.

      Rådene kommer fra foreningen Statsautoriserede Fodterapeuter, der har behandlet danskernes fødder i mere end 80 år.

      1. Skyl fødderne dagligt Lunken vand er bedst, og det er tilstrækkeligt at skylle dem i brusebadet. Hvis du bruger sæbe, skal du være opmærksom på, at sæbe udtørrer huden.

      2. Tør fødderne grundigt Fødder skal tørres grundigt, når de har været våde. Særligt er det vigtigt at tørre sig mellem tæerne. På den måde kan du forebygge svamp, der trives i varme, fugtige og mørke omgivelser.

      3. Klip neglene lige over Negle skal altid klippes lige over. Klipper du dem ned i siden, risikerer du at få nedgroede negle, som kan danne betændelse. Sker det, skal du søge professionel behandling hos en fodterapeut.

      4. Brug fodcreme Smør fødderne ind i creme hver dag, når de er blevet skyllet. Cremen holder huden smidig og forebygger hård hud og revner. Undgå dog at komme creme mellem tæerne.

      5. Få fjernet hård hud og ligtorne Hård hud og ligtorne er tegn på, at dine fødder belastes forkert. Derfor kan der være god grund til at se nærmere på dit fodtøj. Du kan få hjælp til at fjerne hård hud og ligtorne hos en fodterapeut.

      6. Motioner fødderne Dine fødder har rigtig godt af at bevæge sig hver dag. Lav daglige fodøvelser, som styrker fodens muskler og bevægelighed. Du kan fx krumme og sprede dine bare tæer, og du kan vippe fødderne op og ned.

      7. Gå i åndbare strømper Skift til rene strømper hver dag. Sørg for, at strømperne ikke strammer, og brug så vidt muligt strømper, der er svedtransporterende eller lavet af naturmaterialer som fx bomuld. Strømper af kunststof (fx nylon) forhindrer huden i at ånde, hvilket betyder, at sved og fugt bliver i strømpen.

      8. Tjek dine sko Du kan tjekke, om dine sko passer til dine fødder ved at tage sålen ud og stille dig oven på den. Stikker dine fødder ud over sålen, går du i for små sko. Det kan påvirke dine fødder og ændre din naturlige fodform.

      9. Overvej indlæg Hvis dine fødder har fejlstillinger, kan du gå på en uhensigtsmæssig måde, hvilket kan give dig smerter helt op i ryggen. Du kan derfor have glæde af et indlæg, der kompenserer for fejlstillingerne og giver dig en bedre gang. Hvis indlæg skal virke, skal de fremstilles individuelt til dine fødder og behov. Det kan du få gjort hos en fodterapeut på baggrund af en gang- og fodanalyse.

      10. Gå i sko efter gøremål Din fødder har det faktisk bedst i sko, der passer til det, du er i gang med. Derfor skal du vælge forskelligt fodtøj, alt efter om du er på arbejde, til fest, dyrker sport eller slapper af.

      Fodklinikken Aabenraa

      Åbningstider

      Mandag og onsdag:

      9:00 til 16:00.

      Fredag:

      9:00 til 15:00.

      Udebehandling efter aftale.

      Andre tidspunkter ifølge aftale. Ring til: 

      7462 7030.