Kryoterapi

Hvad er Kryoterapi?

Ordet kryoterapi kommer af det græske ord kryo (kulde) og terapi (behandling af sygdomme og skader).

Behandlingen  benyttes til fjernelse af vorter.

Hydrzid

Klinik Aabenraa bruger produktete Hydrzid til at fjerne f.eks. fodvorter.

Det grundlæggende i behandlingen er kulde, og da vores hudceller har forskellige tærskler over for temperturer kan vi udnytte kuldebehandling.

De øverste celler af vores hud, epidemis ( overhud)  er langt mere følsom over for temperaturforandringer end det underlæggende dermis ( læderhud ).

Da mange af de sygdomme der angriber huden, f.eks. fodvorter og andre hudlidelser og er i epidermis(overhuden)  kan man målrette behandling af disse sygdomme i det øveste vævslag uden at skade det underliggende væv.

HPV

Vorter skyldes en infektion af HPV (Human Papillomavirus) i det øverste lag af huden, epidermis (overhud),

HPV er den hyppigste virusinfektion i huden. Den optræder hos alle aldersgrupper men plager især børn og unge.

Smitte

Smitte med HPV sker ved kontakt med inficerede fugtige og våde overflader, som i svømmehaller og omklædningsrum, eller via direkte hudkontakt.

3 hyppige vortetyper

Almindelige vorter (Verruca vulgaris)

Denne vorte er typisk kuppelformede, rødlige eller hvidlige, den har en ureglmæssig overflade. Den kan være overalt på kroppen, men fremkommer mest på hænder, ansigt og fødder,  den ses mest hos børn og unge.

Fodvorter (Verruca plantaris)

Fodvorter har et blomkålsligende udseende, ofte med et sorte eller røde prikker i centrum af vorten.  Da fodvorten ofte er på undersiden af foden vil  du føle smerte eller ubehag når du træder ned på fodsålen. Det er er ofte børn og unge der plages af fodvorter.

Flade vorter (Verruca plana)

Flade vorter har en flad og glat overflade, den er ca 1-4 mm i diameter, og har en rødbrun farve. Flade vorter ses på bagsiden af hånden og i ansiget.

kryoterapi-fodklinik-aabenraa

Vorte behandlingen

Hydrozid sprayes på det givne hudområde direkte fra beholderen. Området dækkes med en skabelon, så det kun er det berørte hud der behandles. Der sprayes fra 2-3 cm afstand og i 2-6 sekunder, afhængig af vortens strørrelse.

I løbet af én behandling anbefales op til 6 gentagne fryse-tø cyklusser – med op til ½ minuts mellemrum. Det vil sige, at du kan få op til 6 behandlinger inden for ET besøg.

9:00 til 16:00

9:00 til 15:00

Andre tidspunkter ifølge aftale Ring til